Art History Blog

Reading Pictures

The blog Reading Pictures contains a selection of short commentaries that describe and interpret creative and historical processes of major artworks and artists.

Eliad wrote the text from a slightly different angle, for an art history site, opened in 2006, at "ORT Israel", that is aimed at teaching Art. The content was used for teaching art history in approximately 120 high schools in Israel of all networks, and was recommended by the Hebrew University.

קוראים ציורים

המאמרים המתפרסמים בבלוג תולדות האמנות מכילים מקבץ מאמרים נבחרים, העוסקים בתיאור ופיענוח יצירות ותהליכים היסטוריים ביצירות משמעותיות , אמנים משמעותיים וקורותיהם.


הטקסט נכתב על ידי אליעד בר, מזווית מעט שונה, לאתר תולדות האמנות שהקים בשנת 2006, להוראת המקצוע, ברשת "אורט ישראל". התוכן שימש להוראת תולדות האמנות בכ- 120 בתי ספר תיכוניים והומלץ באוניברסיטה העברית.

Portrait of Madame Récamier

Jacques-Louis David. Oil on canvas. 1800


Madam Récamier

A comparison between a neo-classical painting and a rococo painting, France.

The artistic creation of Jean-Antoine Watteau portrays the unburdened life of the French upper-class during the 18th century- the carefree, extravagant rococo period in France. Men and women stroll in pairs as if they are floating within their silken garments towards the ship awaiting them. As opposed to this extravagant artistic style of the French upper-class, started the development of a new artistic style: neo-classicism, which portrays the people of the 19th century with humility, realism, and stern simplicity.

Madam Récamier was a woman of the Parisian high-society, who was known as active, exubarent, and friendly. David painted her inspired by classical sculpting. Her figure is portrayed with stern simplicity, with no meaningless additions to the painting.

Artistic Devices:

Stable composition: emphasizes the vertical and horizontal form that make the piece static in a manner that creates peace and wholeness. Madame Récamier lies on the horizontal bench in a position that contrasts with her vertical torso, that balances the back-rests and the lamp.

Stage-like space: Madame Récamier’s figure occupies the space at the front of the painting, as though she is on a stage. The painting’s back part marks the boundaries of the room using the dark color, creating contrast and emphasizing the figure in the light.

Idealization: her face and body are designed through idealization and perfection, according to the rules of perfection adopted by the academy from classical art. Her posture is staged, with no superfluous additions; her face is reserved and emotionless.

Color range: soft color range, subtly varied. The main colors are hues of brown, Prussian blue incorporated in the browns, ochre, and white incorporated in the ochre.

Influence of classical sculpting: her figure is designed as that of a Greek goddess- stable, calm, and emotionless.

Furniture: the bench and the lamp are in Roman style.

Texture: the brush strokes are processed accurately, so that no emotional involvement of the artist is apparent. Smooth and refined texture.

Restraint: the figure’s face is reserved and does not provide any indication of her exubarent character.

Proper portrayal: light and shadow provide the proper volume for the objects in the painting.

מאדם רקמייה ז'אק לואי דויד. שמן על בד. 1800

השוואה בין ציור ניאו-קלאסי לציור מתקופת הרוקוקו ,צרפת


יצירתו של האמן ז'אן אנטואן ואטו מתאר את חייהם חסרי העול של בני המעמד הגבוה, בצרפת,

במאה ה- 18, תקופת הרוקוקו הקלילה והפזרנית, בצרפת. גברים ונשים נעים בזוגות, כמרחפים במחלצות המשי שלהם, לעבר ספינה הממתינה להם. כנגד סגנון אמנותי ראוותני זה של המעמד הגבוה בצרפת צמח סגנון אמנותי חדש: הניאו-קלאסיות המתאר את אנשי התקופה של המאה התשע-עשרה בענווה, ריאליסטיות, בפשטות מחמירה.

מאדאם רקמייה הייתה אשת החברה הגבוהה בפריס, שהייתה ידועה כאישה פעלתנית, תוססת וחברותית. צוירה ע"י דויד בהשראת הפיסול הקלאסי. דמותה מוצגת בפשטות מחמירה ללא שום תוספת חסרת משמעות בציור.

אמצעים אמנותיים:

קומפוזיציה יציבה: המדגישה את הצורה האופקית והאנכית שמקנים ליצירה סטטיות היוצרת שלווה ושלמות. מאדם רקמייה בתנוחה של הסבה על הספה האופקית , לעומת חלקה העליון האנכי שמהווה איזון למשענות הספה והמתלה.

חלל דמוי במה: דמותה של מאדם רקמייה תופסת את החלל בקדמת התמונה, כניצבת על במה. חלקו האחורי תוחם את החדר בעזרת הצבע הכהה, היוצר ניגוד, המבליט את הדמות המוארת.

אידיאליזציה: פניה וגופה מעוצבים על דרך האידיאליזציה ,השלמות לפי חוקי השלמות שאימצה האקדמיה מהאמנות הקלאסית. התנוחה שלה מבוימת, ללא תוספות מיותרות, פניה מאופקים ולא מציגים שום רגש.

צבעוניות: צבעוניות "רכה" ומגווננת בעדינות. הצבעים העיקריים הם גווני חום, כחול פרוסי המשתלב בחומים, אוקר ולבן המשתלב באוקר.

השפעת הפיסול הקלאסי: דמותה מעוצבת כשל אלה מהמיתולוגיה היוונית, יציבה, קרת רוח ונטולת רגשות.

ריהוט: הספה והמנורה הם בסגנון רומי.

מרקם: משיחות המכחול מעובדות באופן מדוייק , כך שלא ניכרת מעורבותו הרגשית של האמן ביצירה. מרקם חלק ומלוטש.

איפוק: פני הדמות מאופקות ואינן מסגירות דבר מאופייה התוסס.

תיאור נכון: האור והצל מעניקים נפחיות נכונה לפרטים שבתמונה.

Follow Me
  • Google+ - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle