Art History Blog

Reading Pictures

The blog Reading Pictures contains a selection of short commentaries that describe and interpret creative and historical processes of major artworks and artists.

Eliad wrote the text from a slightly different angle, for an art history site, opened in 2006, at "ORT Israel", that is aimed at teaching Art. The content was used for teaching art history in approximately 120 high schools in Israel of all networks, and was recommended by the Hebrew University.

קוראים ציורים

המאמרים המתפרסמים בבלוג תולדות האמנות מכילים מקבץ מאמרים נבחרים, העוסקים בתיאור ופיענוח יצירות ותהליכים היסטוריים ביצירות משמעותיות , אמנים משמעותיים וקורותיהם.


הטקסט נכתב על ידי אליעד בר, מזווית מעט שונה, לאתר תולדות האמנות שהקים בשנת 2006, להוראת המקצוע, ברשת "אורט ישראל". התוכן שימש להוראת תולדות האמנות בכ- 120 בתי ספר תיכוניים והומלץ באוניברסיטה העברית.

Rain, Steam and Speed

The Great Western Railway

William Turner. Oil on canvas. 1844


Rain, Steam and Speed – The Great Western Railway

Painting description


The painting depicts a train over a bridge emerging rapidly and approaching us. The only clear part of the train is its engine, which body contains the fire operating it. Turner is not interested in the portrayal of the train itself, but rather, emphasizes the new experience related to the technological advancement interrupting the peacefulness of nature. Turner portrays the forcefulness of the train and its speed. The combination of the engine’s steam, the rain and the fog creates a unique atmosphere. The painting depicts a wide landscape covered by fog and rain on a stormy winter’s day. On the upper part of the painting, expressive brushstrokes depict a stormy sky. On the bottom part, there is a blurry view in which objects are barely discernible, including the train approaching from within the mist. The bridge and tracks on which the train is driving are also blurry. The viewer can see through the fog an additional bridge on the painting’s left side and a little boat swaying on the river. The reflections in the water are blurred by the storm. Turner depicts here the atmosphere of a stormy, rainy, gloomy day, in which there is a struggle between the forces of nature and the train emerging from the storm. Namely, there is a struggle between the forces of nature and the man-made train. This is a protest against the penetration of industrialism into the romantic world of the 19th century. During this period, the forces of nature and their intensity were depicted in contrast to man’s weakness. However, here, man creates technology that dominates nature. Therefore, in this painting, the engine takes up the place of man against nature.


Artistic devices


Composition: diagonal, open, dynamic.

Colours range: warm and cool tones which integrate into each other, dominated by the warm tones. Use of cool colour scale (blue and cobalt) for the sky, and a warm colour scale for the engine, the train, and the surrounding, emitting smoke and fire. An intentional blurring, use of light and unrestrained brushstrokes. The laying of colour changes from massive colour with bulk to a thin layer of brushstrokes with aquarelle qualities, like in watercolours, in order to depict a mixture of varied atmosphere.

· Small details are nearly invisible.

· The objects lose their structure and weight within a turmoil of colours. Patches of colour.

· Panoramic landscape perception with sharp light/shadow contrasts.

· The depiction of light and space is almost abstract.

· The use of the reflection of the events in the water intensify the portrayal of the forces of nature.

גשם, קיטור ומהירות

רכבת המערב הגדולה ויליאם טרנר. שמן על בד. 1844


גשם, קיטור ומהירות - רכבת המערב הגדולה - פרט

תיאור התמונה:


בציור מתוארת רכבת המגיחה במהירות על גבי גשר ומתקרבת אלינו. החלק היחידי הברור בה הוא הקטר, שגופו מכיל את גחלת האש המפעילה אותו. טרנר אינו מעוניין בתיאור הרכבת עצמה, אלא מדגיש את החוויה החדשה הקשורה להתפתחות הטכנולוגיה המפריעה את שלוות הטבע. טרנר מעביר אלינו את עוצמת הרכבת ומושג המהירות. שילוב של עשן הקיטור, הגשם והערפל יוצרים אטמוספרה מיוחדת. הציור מתאר נוף רחב שוליים שמכוסה במעטה של ערפל וגשם ביום חורפי סוער. בחלק העליון של הציור מתוארים שמיים סוערים במשיכות מכחול אקספרסיביות. בחלק התחתון נוף מטושטש, שבו ניתן בקושי לזהות אובייקטים, כמו הרכבת המתקרבת מבעד לערפל. הגשר עליו נוסעת הרכבת ופסי המסילה גם הם מטושטשים. מבעד לערפל ניתן לראות גשר נוסף מצד שמאל של התמונה, וסירה קטנה מתנדנדת בנהר. יש השתקפויות במים המטשטשות בגלל הסערה. טרנר מתאר כאן אוירה של יום סגריר, סוער וגשום, שבו יש מאבק בין איתני הטבע ובין הרכבת המגיחה מבעד לסערה. כלומר, מאבק בין איתני הטבע לבין הרכבת שהיא המצאתו של האדם. יש כאן מחאה כנגד החדירה התעשייתית לעולם הרומנטי של המאה ה-19. בתקופה זו תיארו בדרך כלל את כוחות הטבע ואת עוצמתם מול חולשתו של האדם. אולם כאן האדם יוצר טכנולוגיה שהולכת ומשתלטת על הטבע. לכן בציור זה, תופס כוח הקיטור את מקומו של האדם מול איתני הטבע.


אמצעים אמנותיים:


קומפוזיציה: אלכסונית, פתוחה, דינאמית.

צבעוניות: צבעים חמים וקרים המתערבים ומתמזגים זה בזה, כשהחמים שולטים. שימוש בסקלה של צבעים קרירים (כחול קובלט) לתיאור השמים, וסקלה של צבעים חמים לתיאור הקטר, הרכבת והסביבה הפולטים עשן ואש. טשטוש מכוון, שימוש במשיכות מכחול קלילות וחופשיות. הנחת הצבע משתנה מצבע מסיבי בעל נפח, למשיחות מכחול דקות שכבה בעלות אופי אקוורלי כמו בצבעי מים. על מנת לתאר שלוב של אטמוספרה מגוונת.

· פרטים קטנים שכמעט אינם נראים.

· האובייקטים מאבדים את המבנה והמשקל שלהם בתוך תנועת צבעים סוערת. כיתמיות.

· תפיסת נוף פנוראמיות עם ניגודי אור צל חריפים.

· התיאור כמעט מופשט של מרחבים ואור.

· השימוש בהשתקפויות של האירועים במים, מעצימים את תיאור איתני הטבע.

Follow Me
  • Google+ - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle