Art History Blog

Reading Pictures

The blog Reading Pictures contains a selection of short commentaries that describe and interpret creative and historical processes of major artworks and artists.

Eliad wrote the text from a slightly different angle, for an art history site, opened in 2006, at "ORT Israel", that is aimed at teaching Art. The content was used for teaching art history in approximately 120 high schools in Israel of all networks, and was recommended by the Hebrew University.

קוראים ציורים

המאמרים המתפרסמים בבלוג תולדות האמנות מכילים מקבץ מאמרים נבחרים, העוסקים בתיאור ופיענוח יצירות ותהליכים היסטוריים ביצירות משמעותיות , אמנים משמעותיים וקורותיהם.


הטקסט נכתב על ידי אליעד בר, מזווית מעט שונה, לאתר תולדות האמנות שהקים בשנת 2006, להוראת המקצוע, ברשת "אורט ישראל". התוכן שימש להוראת תולדות האמנות בכ- 120 בתי ספר תיכוניים והומלץ באוניברסיטה העברית.

Romanticism

Romanticism derives from the Latin Romance

Romanticism derives from the Latin Romance- chivalric medieval legends and tales- and it refers to:

1. Any period in art that emphasizes the emotional and imaginary qualities of creation and life;

2. An artistic and philosophical movement that rose as a response to neo-classicism and its characteristics- rationalism, formality, and restraint in art.

Romanticism binds together man and nature, imagination and the supernatural. In their art, romanticists emphasized the expression of emotions and the desire to evoke the viewers’ feelings. The neo-classical restraint morphed into an uproar of emotions, expressed in every possible way. The romantic artist craved the connection with nature since this was the only way to cope with the difficulties of life. The romantic artists’ aspiration to nature was a response to the ever-growing industrialization of western culture. Romanticism emphasizes the juvenile, irrational worldview. Despite the movement’s universality, it had a different nature in the various countries- in Germany, for example, paintings worked towards a new form of religious art; in France, art was naturalistic, and the subjects of paintings were North-Africans; in England, religious subjects were observed on the one hand and the research of nature on the other hand.

The romantic approach to art:

Emotional approach- pathos- the painting should express emotions and evoke the viewer’s emotions.

Humanistic approach- people are portrayed with all of their human weaknesses, battling greater forces of nature and the psyche.

The past- the desire to return to the values of the past, and longings for the more magnificent days of the past (in Germany).

Realism- the portrayal is actual and not representative.

Fantasy and exoticism- an atmosphere of distant, interesting worlds, the mystery of faraway places (in France).


Mr and Mrs William Hallett

Characteristics of romanticism:

1. Main themes: landscapes, political and social themes referencing literary allegories.

2. The line: softened and flowing.

3. Colors: use of blurry and mixed color range. The blurriness creates drama and mystery. The boundaries between colors are not defined, and they are mixed with one another.

4. Atmospheric colors: a rich color range that portrays the sight of a certain moment, as there is a mutual influence of the integrating colors, with no clear boundaries between them. Use of physical colors to mimic the colors of light (atmospheric).

5. Intense colors: consistent with the desire to express emotions.

6. Orientalism, fantasy, and exoticism: distant exotic worlds.

7. Exiting the painting’s boundaries.


רומנטיקה (1800-1850)

מקור המילה רומנטיקה במילה הלטינית רומנסה – סיפורי האגדות של ימי הביניים ומשמעותה:

1. כינוי לכל תקופה באמנות, בה מודגשות האיכויות הרגשיות והדמיוניות ביצירה ובחיים.

2. תנועה באמנות ובפילוסופיה שעלתה כתגובת נגד לניאו- קלאסיקה ולמאפייניו -

הרציונליזם, הרשמיות והאיפוק באמנות.

התנועה הרומנטית קושרת בין האדם ובין הטבע ובין הדמיון לעל- טבעי. האמנים הרומנטיים הציגו ביצירותיהם הבעת רגשות ורצון לעורר רגשות אצל הצופים. האיפוק הניאו-קלאסי הפך לסערת רגשות, שבאה לידי ביטוי בכל דרך אפשרית. האמן הרומנטי השתוקק לחיבור עם הטבע, משום שזאת הייתה הדרך היחידה להתמודד עם החיים הקשים. השאיפה של האמנים הרומנטיים אל הטבע הייתה תגובה נגד התיעוש הגובר והולך של התרבות המערבית. הרומנטיקה מדגישה את ראיית העולם הילדותית חסרת ההיגיון. למרות האוניברסליות של התנועה, היא קיבלה אופי שונה בארצות השונות - בגרמניה חתר הציור הגרמני לאמנות דתית חדשה. בצרפת האמנות נטורליסטית ונושאי הציור צפון אפריקאים. באנגליה נושאים דתיים, מחד וחקר הטבע, מאידך.

הגישה הרומנטית באמנות:


גישה רגשית- פאתוס- הציור אמור להביע רגשות, ולעורר רגשות אצל הצופה.

גישה אנושית- האדם מתואר על כל חולשותיו האנושיות, הוא נאבק עם כוחות גדולים ממנו

בטבע, ועם נפשו.

העבר- הרצון לחזור אל ערכי העבר והגעגועים לימים מפוארים יותר בעבר (בגרמניה).

ריאליזם- התיאור הוא ממשי ולא ייצוגי.

פנטזיה ואקזוטיקה- אווירה של עולמות רחוקים ומעניינים, המסתורין שבעולמות רחוקים (בצרפת).

מאפייני הסגנון הרומנטי:

1. נושאים עיקריים:

ציורי נוף, נושאים פוליטיים וחברתיים תוך התייחסות לאלגוריות ספרתיות.

2. הקו: מרוכך וזורם.

3. צבעים: שימוש בצבעוניות מטושטשת ומעורבבת. הטשטוש יוצר דרמה ומסתורין. הגבולות בין הצבעים אינם מוגדרים ומתערבבים זה בזה.

4. קולוריט: צבעוניות עשירה המשקפת את הנראה ברגע מסויים, כשיש השפעה הדדית של הצבעים המשתלבים זה בזה, ללא גבולות ברורים ביניהם. שימוש בצבעים הפיסיים, תוך שימוש בהם לחיקוי צבעי האור (האטמוספריים).

5. צבעוניות עזה: תואמת את הרצון להביע רגשות.

6. אוריינטליזם, פנטזיה ואקזוטיקה: עולמות אקזוטיים רחוקים.

7. פריצה אל מחוץ למסגרת התמונה.

Follow Me
  • Google+ - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle