Art History Blog

Reading Pictures

The blog Reading Pictures contains a selection of short commentaries that describe and interpret creative and historical processes of major artworks and artists.

Eliad wrote the text from a slightly different angle, for an art history site, opened in 2006, at "ORT Israel", that is aimed at teaching Art. The content was used for teaching art history in approximately 120 high schools in Israel of all networks, and was recommended by the Hebrew University.

קוראים ציורים

המאמרים המתפרסמים בבלוג תולדות האמנות מכילים מקבץ מאמרים נבחרים, העוסקים בתיאור ופיענוח יצירות ותהליכים היסטוריים ביצירות משמעותיות , אמנים משמעותיים וקורותיהם.


הטקסט נכתב על ידי אליעד בר, מזווית מעט שונה, לאתר תולדות האמנות שהקים בשנת 2006, להוראת המקצוע, ברשת "אורט ישראל". התוכן שימש להוראת תולדות האמנות בכ- 120 בתי ספר תיכוניים והומלץ באוניברסיטה העברית.

Snow Storm: Hannibal and his Army Crossing the Alps

Romanticism in England

William Turner. Oil on canvas. 1812


Hannibal and his Army Crossing the Alps

Iconography


The painting seemingly portrays an event that occurred in 218 B.C.E.:

Hannibal crossed the Alps with his army to conquer Italy. The cold harmed the army badly, and most of the elephants died because of it. Turner became familiar with the event through reading and looking at illustrations. He visited the Alps and made many sketches of them, awe-struck by their magnitude.


Painting description


In first glance, a turbulent whirlwind of energy is seen, which characterizes many of Turner’s paintings. The wind, snow, and clouds of storm mix together with a pale glow of a distant sun above the Alps. In a closer examination, Hannibal’s men are seen facing away from the viewer, busy raping, murdering, and looting. Farther from the viewer and closer to the glowing light, there is Hannibal, almost invisible, riding an elephant as he approaches the Italian border under the sunlight. The entire depiction seems like a figment of imagination that is not grounded in earthly reality.

The storm brought on by the whirlwind is depicted in the upper section of the piece. Turner viewed nature as a powerful, threatening force, and the storm was one expression of it. The painting also incorporates Turner’s personal experience as he witnessed an intense snow storm accompanied by a particularly violent thunderstorm. The witnessing of this intense experience, which mentally and physically influenced all of his senses, ignited his imagination and he easily integrated the vision he saw in his own eyes with Hannibal crossing the Alps with his army through a snowstorm.

In 1802, Turner saw David’s painting Napoleon Crosses the Alps, in which Hannibal’s name also appears. Turner’s painting is an allegory for the English fear of Napoleon’s invasion, while also being a timeless portrayal of a man facing his fate.


Composition


Turner managed to create a sense of dynamism and instability even at the bottom of the painting. The mountain rocks spread across the painting diagonally, as the various scenes occur in several focal points and heights, with somewhat blurry figures, intensify the sense of instability in the viewer. The dark skies, which move in a circular motion of a whirlwind, diverge in the place where the sun emerges like a powerful torch. Hannibal, the subject of the painting, is (barely) seen riding on an elephant in the bottom right corner of the painting. This is the only elephant that can be identified in the painting.


Color range


The diluted oil paint gives the sense of watercolor - both in its lightness and freedom of expression. Above the large, bright, and dramatic stain of the whirlwind, the sun stands out in its static state. This makes the color atmospheric: the colors integrate into one another and create a dimension of deep space. The brush strokes are free and expressive and create internal movement and blurriness. The staining in the upper part of the painting is almost amorphous and abstract.


הזרם הרומנטי באנגליה


חניבעל חוצה את האלפים בסופת שלג

ויליאם טרנר. שמן על בד. 1812

איקונוגרפיה:

התמונה מתארת לכאורה, אירוע שהתרחש בשנת 218 לפנה"ס: חניבעל חצה את האלפים עם צבאו על מנת לכבוש את איטליה. הקור פגע קשה בצבא, ורוב הפילים מתו בקור. על האירוע, טרנר למד מתוך קריאה וצפייה באיורים. הוא ביקר בהרי האלפים ורשם רישומים רבים של הרי האלפים, מתוך התפעמות מול עוצמתם.


תיאור התמונה:

במבט ראשון, נראית מערבולת אנרגיה סוערת המאפיינת ציורים רבים של טרנר. הרוח, השלג וענני סערה, מתערבבים עם זוהר חיוור ומרוחק של שמש, מעל להרי האלפים. במבט קרוב יותר מתגלה הדרמה האנושית שלמטה - בחלקה התחתון של היצירה, בין הסלעים, נראים אנשיו של חניבעל כשגבם אל הצופה, הם עסוקים באונס, ברצח וביזה. רחוק מהצופה, בקרבת האור הזוהר, כמעט בלתי נראה, נראה חניבעל, רכוב על הפיל, כשהוא מתקדם אל עבר הגבול האיטלקי המואר בשמש. התיאור כולו נראה כיציר דמיון שאינו ממוקם במציאות ארצית.

בחלק העליון של היצירה מתוארת הסופה הנוצרת על ידי מערבולת. טרנר מצא בטבע כוח איתנים מאיים, שהסופה, היא אחת מביטויו. תנאי מזג האוויר, גורמים לצורות להיראות מטושטשות. הציור משלב גם את ניסיונו האישי של טרנר, כאשר צפה בסופת שלגים עזה, מלווה בסערת רעמים אלימה במיוחד. הצפייה בחוויה העזה, שהשפיע נפשית ופיזית על כל חושיו, הפעילה את דמיונו והוא שילב בקלות את החיזיון שראה בעיני רוחו של חניבעל החוצה את האלפים זמן סופת שלגים, עם צבאו.

בשנת 1802 ראה טרנר את ציורו של דויד: "נפוליאון חוצה את האלפים" בו מופיע גם שמו של חניבעל. הציור של טרנר מהווה אלגוריה לפחד האנגלים מפני פלישתו של נפוליאון אך הוא גם "תיאור על זמני" של אדם מול גורלו.


קומפוזיציה:

טרנר השכיל ליצור אפילו בתחתית הציור, תחושה של דינמיות וחוסר יציבות. הסלעים ההרריים פרושים לרוחב התמונה בתנועה אלכסונית, כאשר הסצינות השונות מתרחשות במספר מוקדים, בגבהים שונים, עם דמויות די מטושטשות ומגבירות אצל הצופה, את תחושת חוסר היציבות. השמיים הכהים, נעים בתנועת מערבולת מעגלית ומתפצלים באיזור בו מפציעה השמש, כמו פנס רב עוצמה. חניבעל, נשוא הציור, נראה (בקושי רב) רוכב על פיל, בפינה הימנית של הציור, למטה. הפיל היחידי שניתן לזהות בציור.


צבע:

צבע השמן המדולל, נותן תחושה של "צבעי מים" – הן בקלילות והן בחופש ההבעה. מעל הכתם הגדול, הבהיר והדרמטי של המערבולת, בולטת השמש בסטאטיות שלה. נוצרת צבעוניות אטמוספרית: הצבעים מתערבבים זה בזה ויוצרים מימד של חלל עמוק. משיכות המכחול חופשיות והבעתיות, יוצרות תנועה פנימית וטשטוש. הכתמיות, בחלק העליון של התמונה, כמעט אמורפית ומופשטת.

27 views
Follow Me
  • Google+ - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle