Art History Blog

Reading Pictures

The blog Reading Pictures contains a selection of short commentaries that describe and interpret creative and historical processes of major artworks and artists.

Eliad wrote the text from a slightly different angle, for an art history site, opened in 2006, at "ORT Israel", that is aimed at teaching Art. The content was used for teaching art history in approximately 120 high schools in Israel of all networks, and was recommended by the Hebrew University.

קוראים ציורים

המאמרים המתפרסמים בבלוג תולדות האמנות מכילים מקבץ מאמרים נבחרים, העוסקים בתיאור ופיענוח יצירות ותהליכים היסטוריים ביצירות משמעותיות , אמנים משמעותיים וקורותיהם.


הטקסט נכתב על ידי אליעד בר, מזווית מעט שונה, לאתר תולדות האמנות שהקים בשנת 2006, להוראת המקצוע, ברשת "אורט ישראל". התוכן שימש להוראת תולדות האמנות בכ- 120 בתי ספר תיכוניים והומלץ באוניברסיטה העברית.

You Who Cannot

Los caprichos

Francisco Goya. Etching. 1797


You Who Cannot

A painting from Los caprichos series, which depicts commoners carry on their backs the aristocracy- portrayed as donkeys who limit the carriers’ movement. In this etching, Goya illustrates donkeys replacing human being to express human beastialisation and the loss of humaneness among people. The burden of funding the aristocracy’s corruption is carried mainly by the common people, whose development was limited and even declined. The depiction of aristocrats as donkeys testify for Goya’s opinion of them. Although it is the donkey’s work to carry people, the aristocrats (the donkeys) are not capable to even carry themselves. This is where the caricature is expressed in its full capacity of cruel criticism.

Goya chose the donkey, a symbol of stupidity, as a means to attack the priests and wealthier classes, in a caricature style. By illustrating donkeys riding on the backs of the common people, he criticizes the blind acceptance of social oppression. There is a spur on the leg of one of the donkeys.


אתה שאינך מסוגל

פרנצ'סקו גויה. תחריט. 1797

(סדרת הקפריזות)

ציור מסדרת הקפריצ'וס, המתאר את פשוטי העם הנושאים על גבם את האצולה בדמות חמורים המגבילים את תנועתם. גויה מתאר בתחריט זה חמורים המחליפים את בני האדם, כדי לבטא את ההתבהמות האנושית ואובדן צלם אנוש אצל בני האדם. את הנטל של מימון השחיתות של האצולה נשאו בעיקר פשוטי העם, שהתפתחותם הוגבלה ואף התדרדרה. תיאור בני אצולה כחמורים מעידה על דעתו של גויה עליהם. אף שתפקידו של החמור לשאת את האדם, בני האצולה (החמורים) אינם מסוגלים לשאת אפילו את עצמם. כאן מתבטאת הקריקטורה במלוא עוצמתה וביקורתה הנוקבת והאכזרית.

גויה בחר בחמור, סמל לסכלות עיקשת, כאמצעי לתאר, בסגנון קריקטורה, לתקוף את הכמרים ואת המעמדות העשירים יותר. בהציגו חמורים רכובים על גבם של האנשים הפשוטים הוא מבקר את הקבלה העיוורת של הדיכוי החברתי. לרגלו של אחד החמורים קשור דורבן.

56 views
Follow Me
  • Google+ - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle